۲۵ اسفند ۱۳۹۲، ۱۸:۰۶

انتظار مهدی به مهر خبر داد؛

کاهش 40 درصدی فراوانی آسیب دیدگان چهارشنبه سوری در آذربایجان غربی

کاهش 40 درصدی فراوانی آسیب دیدگان چهارشنبه سوری در آذربایجان غربی

ارومیه - خبرگزاری مهر: معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی از کاهش 40 درصدی فراوانی آسیب دیدگان ترقه بازی های چهارشنبه سوری در استان استان طی 5 سال اخیر خبر داد.

رسول انتظار مهدی در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت:  هر چند فراوانی آسیبهای ناشی از حوادث مربوط به آتش بازی چهارشنبه آخر سال در سطح کشور در طی پنج سال گذشته حدود 10 درصد افزایش یافته، ولی فراوانی این آسیبها در آذربایجان غربی در این مدت 40 درصد کاهش داشته است.

وی از انتشار کتابچه نظام مراقبت آسیبهای ناشی از حوادث چهارشنبه آخر سال خبر داد و با بیان اینکه این کتابچه حوادث سال های 89 تا 91 را شامل می شود، اظهار داشت: یکی از وقایع بهداشت همگانی که بار بالایی داشته و در سالهای اخیر ثبت و گزارش دهی آن به صورت مدون و نظام مند انجام می شود، حوادث مربوط به چهارشنبه آخرسال بوده که ثبت، گزارش دهی، تحلیل و انتشار گزارش های مستمر از وقایع بهداشتی سلامتی مردم را تحت تاثیر قرار می دهد.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی با اعلام اینکه طی 5 سال گذشته یک هزار و 876 نفر در آتش بازی های چهارشنبه آخر سال در آذربایجان غربی مصدوم شده اند، ادامه داد:در این میان، سال 88 با بیشترین آسیب برای شهروندان استان همراه بوده و 463 نفر مصدوم شده بودند.

انتظار مهدی نیل به سلامت را  نیازمند حضور سایر بخشهای توسعه در کنار دانشگاه علوم پزشکی دانست و با بیان اینکه طی بررسی‌های انجام شده در سال گذشته تعداد مصدومان چهارشنبه سوری 19درصد کاهش داشته افزود: بر اساس گزارش‌های دریافتی در سال گذشته 247 تن به علت عدم رعایت نکات ایمنی مصدوم شده که از این میان 3 نفر به علت قطع عضو، 46 نفر به علت سوختگی به مراکز درمانی منتقل شده که حدود 150 نفر از مصدومان به صورت سرپایی مورد درمان قرار گرفته بودند.

وی تعداد مصدومات سال 90 حوادث چهارشنبه آخر سال 90 آذربایجان غربی را 308 نفر عنوان و اعلام کرد: بریدگی و پارگی و سوختگی مهم‌ترین و شایع‌ترین عوارض بی‌احتیاطی در چهارشنبه آخر سال بوده که آمار مصدومین حوادث چهارشنبه آخر سال کاهش معناداری را طی سالهای اخیر نشان می داده که اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی نهاد‌های عمومی موثر بودند.

وی با بیان اینکه مشابه چندین سال گذشته در سال 91،گروه سنی جوان و نوجوان ، بیشترین قشر آسیب پذیر در این نوع حوادث بودند، گفت: گروه سنی20تا 24 سال 18.8 درصد، گروه سنی 15 تا 19 سال 15.7 درصد و گروه سنی 10 تا 14 سال 15.4 درصد آسیب دیدگان حوادث چهارشنبه آخر سال گذشته استان ار تشکیل می دادند. 

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی با اشاره به 3 برابر بودن فراوانی حوادث مربوط به آتش بازی شب چهارشنبه پایانی سال در مردان نسبت به زنان، اعلام کرد: طی سال گذشته ترقه بیشترین فراوانی وادث از نظر نوع ماده محترقه را با 144 مورد یعنی 58 درصد به خود اختصاص داده که طی این سال نزدیک به 50 درصد مواد محترقه آسیب زا از دست فروشان تهیه شده است.

انتظار مهدی با بیان اینکه طی شادیهای چهارشنبه آخر سال گذشته 47.9 درصدی حین بازی، 13.8 درصدی حین عبور، 12.4 درصدی حین تماشا، 9.4 درصدی حین پریدن از آتش، 1.8 درصد حین تهیه مواد و 0.8 درصد در حین انجام وظیفه مصدوم شدند، گفت: بیشترین نواحی حادثه دیده بدن در این روز 43 درصد دست، 28 درصد چشم و 16 درصد صورت بود.

وی ضمن تاکید بر لزوم نظارت بر مراکز فروش مواد محترقه و آتش بازی، برخورد با فروشندگان غیر مجاز، برگزاری جلسات آموزشی در مدارس و  برنامه های اطلاع رسانی از طریق رسانه ها، ادامه داد: اورژانس بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه جهت پذیرش مصدومین احتمالی چهارشنبه سوری آماده باش خواهد بود. 

کد خبر 2257721

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha